Villkor & Policy

ALLMÄNNA VILLKOR

-Företagsinformation

-Upphovsrätt

-Returer

-Reklamationer

-Betalsätt

-Frakt

INTEGRITETSPOLICY

-Personuppgifter

-Cookies

ALLMÄNNA VILLKOR

Senast uppdaterad: 2023-11-10

AB Cirkulero (”Vi” eller ”Cirkulero”) driver www.cirkulero.se (”Webbshop”, “Webbplats” eller ”Webbsida”). Genom att besöka Webbplatsen engagerar du dig som besökare (“Besökare”, “Användare”, “Dig” eller “Du”) i erbjudna tjänster (“Tjänst”) och samtycker till att vara bunden av följande allmänna villkor (“Allmänna Villkor” eller “Villkor”) och integritetspolicy (“Integritetspolicy” eller “Policy”), inklusive ytterligare villkor och policyer som refereras och/eller länkas till. När Du kollar på inbäddat material på Webbplatsen räknas det som att Du besöker materialets ursprungliga webbsida och därmed gäller då deras villkor & policy. Villkor & Policy gäller undantagslöst alla Användare av Webbplatsen oberoende av sökmotor och webbläsare. Läs därför Villkor & Policy noggrant innan. Godkänns de ej, har Du inte tillgång till Webbplatsen eller Tjänsterna. 

Cirkulero ger “skräp”, som annars skulle eldats upp, en het comeback på marknaden i nya former. Du måste vara myndig och folkbokförd i Sverige för att ingå avtal för att köpa cirkulära produkter i Webbshopen. Med undantag för egna tjänade pengar från 16 år eller med målsmans godkännande. Alla priser i Webbshopen anges alltid i SEK och priserna inkluderar mervärdesskatt. Vi reserverar oss för prisändringar orsakat av förändrade leverantörspriser, tryckfel i prislistan och felaktig information. Därmed förbehåller Vi oss rätten att justera priserna om något av nämnda fel uppstår. Vid eventuella fel i angivet lagersaldo förbehålls även då rätten för korrigering i efterhand och mer därtill att kunna häva din beställning med återbetalning, om Du inte hellre önskar en annan likvärdig vara. Om Du mot förmodan får en felaktig produkt, kontakta Cirkulero genast. Cirkuleros kontaktuppgifter hittar Du under “Företagsinformation”. Var dock observant på att Vi ej garanterar att produktbeskrivningen exakt stämmer överens med verkligheten då färgskillnad kan uppstå beroende på skärm m.m. samt tryckfel, även om Vi självklart alltid strävar efter att ge en rättfärdig bild av alla varor. Eftersom alla Cirkuleros cirkulära varor har unik design, som utformats och anpassats maximalt efter det räddade materialet, finns inga standardmått. Skönhetsfel, i vissas ögon, kan finnas då Vi reparerat hål i det räddade materialet för att sedan leverera färdiga och fina produkter. Skador uppkomna under leverans ansvarar Vi inte för. Detsamma gäller indirekta skador och andra fel/förändringar/förseningar utom företagets kontroll (Force Majeure). Däremot kan Du alltid, oavsett vad, kontakta Cirkulero för att Vi tillsammans skall försöka lösa eventuella problem. Cirkuleros kontaktuppgifter hittar Du under “Företagsinformation”. 

RESERVATIONER

För tävlingar, andra aktiviteter, inbjudningar, nyhetsbrev, marknadsföring i form av bl.a. erbjudanden eller kampanjer gäller vissa reservationer. I de fallen framgår de speciella villkoren i anslutning till aktiviteten, tillsammans med behörighetskrav, och vid deltagande är de av Dig accepterade och säkerställda. I övrigt gäller de vanliga Villkoren. Vid aktiviteterna kan trycket i Webbshopen bli extra stort och därmed kan leveransförseningar och slutförsäljningar uppkomma i samband vilket Vi därmed reserverar oss för.

Alltid gäller erbjudanden på ordinarie pris och kan ej kombineras med andra rabatter. Erbjudanden på “hela sortimentet” gäller ej presentkort.

ÄNDRINGAR I VILLKOR & POLICY

Vi förbehåller oss rätten att uppdatera, ändra eller ersätta någon del av Villkoren & Policyn genom att publicera betydande uppdateringar och/eller ändringar på Webbplatsen. Anledningen kan vara att åtgärda störningar eller uppfylla nya legala och tekniska krav. Alla nya funktioner eller verktyg som läggs till i den nuvarande butiken skall också omfattas av Villkor & Policy. Den senaste uppdaterade versionen hittar Du alltid på denna sida och det är ditt ansvar att regelbundet kontrollera eventuella förändringar. Din fortsatta användning av eller åtkomst till Webbplatsen efter att ändringar har publicerats innebär att Du accepterar dessa ändringar.

FÖRETAGSINFORMATION

Företagsnamn: AB Cirkulero
Organisationsnummer: 559315-2902
Momsregistreringsnummer: SE559315290201
Adress: Champinjonvägen 5, 663 42 Hammarö, Sverige
Telefon: 072-2176610
E-post: hej@cirkulero.se

Du är alltid kallt välkommen att kontakta Cirkulero om Du inte finner svaren ovan eller nedan!

UPPHOVSRÄTT

Innehållet på den här Webbplatsen är upphovsrättsligt skyddat och tillhör Cirkulero. Användning av material och bilder kan få nyttjas men först efter förfrågan och godkännande av Cirkulero alternativt tydligt länkat till Webbplatsen. Cirkuleros ordmärke Bagatellus® på väskorna är varumärkesskyddat i hela EU. Detsamma gäller figurmärket logotyp 1 med slogan, medan figurmärket logotyp 2 med slogan är varumärkesskyddad inom Sverige. ® 

RETURER- om produkterna inte faller Dig i smaken

Cirkulero vill alltid att de cirkulära varorna skall leva ett långt liv och leverera i ditt liv, om det inte skulle bli fallet i ditt fall kan Du returnera produkterna det gäller. Enligt Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler har Du som konsument rätt att frånträda avtalet genom att meddela Cirkulero det inom 14 dagar från mottagandet av beställning, förutsatt att produkten är i originalskick och har alla etiketter kvar. Den får inte ha använts, tvättats, eller ändrats på något sätt. Vi förbehåller oss rätten att neka eventuella returer som inte godkänns i Cirkuleros kvalitetskontroll. Cirkulero uppmuntrar till hållbar konsumtion och erbjuder därför medvetet inte fria returer. Det innebär att Du som kund själv får bekosta returen och det skall ske inom 14 dagar efter Du meddelat Cirkulero att Du kommer nyttja ångerrätten under ångerfristsperioden. Vid retur har Du som kund ansvaret för att returen paketeras väl och adresseras rätt. Vi rekommenderar att Du använder dig av en Tjänst som erbjuder tracking av ditt paket. Det innebär att Du kan följa paketet och att fraktbolaget har större koll på var det befinner sig. Spara alltid kvittot för att kunna bevisa att Du skickat iväg returen om det mot förmodan skulle komma bort på vägen. Om Du önskar byte av varan returnerar Du den för sig och lägger ersättningsvaran i en helt ny order, dessvärre kan Vi inte hantera byten per post. Cirkulero vill alltid att Du skall få vara en cool cirkulent!

Returadress:
AB Cirkulero
Champinjonvägen 5
663 42 Hammarö
Sverige

RETURINSTRUKTIONER 

  1. Placera varan väl i dess originalförpackning eller annan likvärdig och skyddande emballage.
  2. Fyll i retursedeln och lägg den i paketet som skall förslutas och adresseras rätt.
  3. Betala och skicka iväg paketet hos ditt ombud.
  4. Be alltid om kvitto med spårningsnummer, ifall det mot förmodan skulle hända något på vägen.
  5. Du får återkoppling via e-post så fort Vi hanterat din retur och sedan återbetalning.

Läs mer på https://www.hallakonsument.se/konsumentratt-process/angerratt/

REKLAMATIONER- om varorna inte håller måtten

Cirkulero vill alltid att de cirkulära varorna skall leva ett långt liv och leverera i ditt liv. Därför tar Vi självklart emot reklamationer orsakat av fabrikationsfel. Vi tillämpar Konsumentköplagens reklamationsrätt vilket innebär att Du har tre års reklamationsrätt efter det att Du har mottagit varan. Det förutsätter att normal aktsamhet iakttagits. Din reklamationsförfrågan skall göras fortast möjligt efter att Du upptäcker felet, inom två månader. Vid ett reklamationsärende skall Du kontakta Cirkulero för att Vi skall hjälpa dig vidare och hitta en lösning. Cirkuleros kontaktuppgifter hittar Du under “Företagsinformation”. Du kommer att bli ombedd att tillhandahålla bildbevis via e-post på den defekta varan, där felet tydligt framgår och förklaras. Vi återkopplar fortast möjligast och vid beviljad reklamation åtgärdas felet kostnadsfritt i första hand, alternativt byte till en felfri och likvärdig, d.v.s. med samma egenskaper, vara. I andra hand får Du ett prisavdrag motsvarande felet. I tredje hand får Du häva köpet vilket innebär att du kostnadsfritt, genom att Vi tillhandahåller en retursedel via e-post, skickar tillbaka den defekta varan. Därefter undersöker Vi felet på nytt för att kunna godkänna återbetalning eller ersättning av en likvärdig produkt till Dig. Cirkulero vill alltid att Du skall få vara en cool cirkulent!

REKLAMATIONSINSTRUKTIONER 

  1. Kontakta Cirkulero via e-post (hej@cirkulero.se), inom giltig tidsram, med bildbevis på den defekta vara som skall vara orsakat av fabrikationsfel för att vara gällande, där felet tydligt framgår och förklaras. 
  2. Cirkulero återkopplar med sin bedömning och vid beviljad reklamation presenteras en lösning beroende på problem. 

ÅTERBETALNING

Du får din återbetalning genom samma betalningsmetod som användes vid köptillfället. Vanligen tar det några bankdagar från det att Vi har mottagit och godkänt returen eller reklamationen tills att Du får din återbetalning. Läs Paysons fullständiga villkor>> . Vid fakturaköp annulleras det totala beloppet minus frakten på den obetalda fakturan.

BETALSÄTT

Totalkostnaden för beställningen beräknas i kassan. Du kan som privatperson betala via Payson Checkout. I samarbete med Svea Bank AB (nedan benämnt “Payson”, som är en del av Svea Bank AB), 556158-7634, erbjuder Vi Swish, kortbetalning, banköverföring, fakturabetalning med möjlighet till olika tidsplaner och delbetalningar. Du kan för ett företags räkning betala direkt med Swish, banköverföring, kortbetalning eller via en 30dagars faktura, förutsatt att Du är en behörig firmatecknare för företaget samt att företaget är registrerat i Sverige och godkänns i kreditprövningen. Det sistnämnda gäller även privatpersoner vid fakturaköp. Payson förbehåller sig rätten att i enskilda fall neka leverans och ompröva beställarens kreditvärdighet. Vi överlåter kravet på betalning för ditt köp till Payson. Nedan finner Du länk till mer specifik information om vad som gäller för respektive betalsätt hos Payson. Anledningen till att Vi inte skriver ut mer än nödvändig information från dem direkt nedan är för att säkerställa att den alltid är uppdaterad. 

Efter genomfört köp skall Du få en orderbekräftelse, och vid faktura som vald betalningsmetod även den fast separat, till angiven e-postadress vid köptillfället. Därför är det viktigt att säkerställa angivna uppgifter. Vid uteblivet mail ber Vi dig kolla din skräppost innan Du kontaktar Cirkulero. 

PAYSON

Genom att lämna information i kassan godkänner Du som kund även Paysons villkor vid köp. Paysons fullständiga villkor >>

För att kunna erbjuda Paysons betalningsmetoder kan Vi i kassan behöva skicka personuppgifter i form av kontakt- och beställningsuppgifter till dem. Exempelvis för att skräddarsy dessa betalningsmetoder för Dig. Överförda personuppgifter behandlas i enlighet med Paysons egna integritetspolicy >>. Läs Cirkuleros Integritetspolicy längst ned på sidan. 

Besvarar inte informationen på länkade sidor dina frågor kan Du chatta eller ringa Paysons kundservice >>

FRAKT

FRAKTALTERNATIV

Cirkulero uppmuntrar starkt till hållbart handlande och därför erbjuds medvetet inte fri frakt. Fraktsätt visas och fraktkostnaden beräknas i kassan, varierande beroende på volym och vikt på dina coola & cirkulära produkter, som snart når fram till Dig. Vi använder Fraktjakt AB (“Fraktjakt”) för val av leverans som utförs av någon av deras samarbetspartner till fraktbolag. Därmed kommer Vi dela nödvändig information om ditt köp med Fraktjakt och valt fraktbolag för att kunna slutföra avtalet. Du kan läsa Fraktjakts integritetspolicy här>> .Vid mindre beställningar åker de med Postnord till din brevlåda och vid större beställningar via DHLs gröna frakt till ditt närmaste ombud där Du behöver visa upp giltig legitimation samt kolli-ID som Du blir tilldelad. Du blir informerad när paketet anlänt hos ombudet. Om synliga skador finns på emballaget skall det anmälas direkt på plats hos ombudet. Cirkulero har inte längre ansvar för paketen när de har överlämnats till logistikpartnern. För speciella frågor om skickade paket, vänligen kontakta den logistikpartner som anges på din beställning.

Beställer Du en färdig produkt som visar sig vara tillfälligt slut informeras Du direkt om risken att leveransen kan ta längre tid än först uppskattat. Avtalas inget annat och förseningen blir mer än 30 arbetsdagar samt att det inte beror på dig som kund har Du rätt att häva köpet. Tillverkningstid vid beställning av “Designa din egna väska” kan variera, beroende på ordertryck och andra omständigheter. Vi jobbar hårt för att tillgodose cirkulenterna med produkter som för hand utformats. När de cirkulära produkterna är klara uppskattas leveranstiden vara  2-5 arbetsdagar, men Vi reserverar oss för eventuella förseningar hos transportören och variation beroende på begärd leveransadress. Den som väntar på något gott… för både planeten och Dig. Bor Du i Karlstad kan du kontakta Cirkulero för mötespunkt och betala via Swish företag, ge då en förfrågan via mail istället för att beställa i Webbshopen. 

EJ UTHÄMTADE PAKET

Paket ligger vanligen kvar i cirka 14 dagar från ankomstdagen hos ditt ombud, om Du inte hämtar ut det inom begärd tidsram går det automatiskt i retur till Cirkulero. Om det inträffar förbehåller Vi oss rätten att debitera Dig för samtliga kostnader som uppstår i samband med en sådan retur + hanteringskostnaden 300 SEK. Pengarna dras från det inbetalda beloppet för ordern.

KUNDUPPGIFTER

Vid köp behövs person- och kontaktuppgifter om & från Dig som kund för att kunna skicka produkterna till rätt ställe och informera rätt person. Om fel adress angivits och paketet behöver byta ombud via DHL kostar det 215:- extra ex. moms. Därför är det viktigt att Du kontrollerar att de angivna uppgifterna är aktuella varje gång Du lägger en ny beställning i Webbshopen. De lagras i Cirkulero kundregister. Dessutom behandlas uppgifter om dina inköp, sammanlagt belopp och antal produkter. Genom att genomföra köpet godkänner Du Paysons, Fraktjakts, Fraktbolagets samt eventuellt andra samarbetspartners allmänna villkor & integritetspolicy, utöver Cirkuleros egna. Läs hela Cirkuleros Allmänna Villkor ovan och Integritetspolicyn nedan.

INTEGRITETSPOLICY

Senast uppdaterad: 2023-11-10

I denna Integritetspolicy gäller definitionerna enligt Allmänna Villkoren. Cirkulero arbetar för att säkerställa en hög nivå av dataskydd som värnar om din personliga integritet vid användning av Webbplatsen. Integritetspolicy förklarar därför hur dina personuppgifter behandlas och skyddas, dina rättigheter och hur Du kan göra de gällande. Vi strävar efter att Du skall känna dig trygg i vår behandling av dina personuppgifter. Vid eventuella frågor är Du välkommen att kontakta Cirkulero, vars kontaktuppgifter hittar Du under “Företagsinformation”.

VEM ANSVARAR FÖR DE PERSONUPPGIFTER VI SAMLAR IN?

AB Cirkulero, org. nr 559315-2902, Champinjonvägen 5, 663 42 Hammarö, ansvarar för behandling av de personuppgifter som Du lämnar på Webbsidan vid köp och övrig kontakt med Cirkulero. Cirkulero är därför personuppgiftsansvarig för dina uppgifter. Utöver det är samtliga samarbetspartners självständigt ansvariga för sin behandling av dina personuppgifter, se nedan. 

VILKA KAN VI KOMMA ATT DELA DINA PERSONUPPGIFTER MED?

För att Cirkulero skall kunna erbjuda ovan nämnda Tjänster och utföra åtagandena gentemot Dig kan Vi komma att lämna ut uppgifter till tredje part. Som exempel på tredje parter till vilka Vi kan komma att lämna ut dina personuppgifter kan nämnas distribution, transporter, betallösningar, samarbetspartners för marknadsföring samt IT-Tjänster. 

Därmed behandlar samarbetspartners uppgifterna som självständiga personuppgiftsansvariga i enlighet med deras egna integritetspolicy och hanteringsinstruktioner. Utöver det kan Vi enligt lag vara tvingade att lämna ut uppgifter till statliga myndigheter (t.ex. polisen och Skatteverket). Vi vidarebefordrar, säljer eller byter aldrig dina personuppgifter till tredje part för marknadsföringsändamål.

VAR LAGRAS DINA PERSONUPPGIFTER?

Vi eftersträvar att dina personuppgifter i så hög grad som möjligt skall behandlas inom det europeiska ekonomiska samarbetsområdet (EES) och har därför valt att ha webbhotell hos Loopia AB som har sina serverhallar i Sverige. I fall där det inte är möjligt, exempelvis vid tillägg i WordPress för att kunna erbjuda fler funktioner, kan information överföras och bearbetas i ett land utanför EES (s.k. ”tredje land”). Det sker i sådana fall under förutsättning att överföringen av personuppgifter är tillåtet utanför EU/EES. Exempelvis att det finns ett beslut från EU-kommissionen om att ett visst land utanför EU/EES säkerställer så kallad adekvat skyddsnivå eller att det finns lämpliga skyddsåtgärder, till exempel bindande företagsbestämmelser (så kallade Binding Corporate Rules, BCR) eller standardavtalsklausuler (så kallade Standard Contractual Clauses, SCC).

VAD FÖR SLAGS PERSONUPPGIFTER SAMLAR VI IN?

Vi samlar in personuppgifter som Du skickar till Cirkulero när Du exempelvis gör beställningar på Webbplatsen, skickar frågor via formulären eller deltar i eventuella tävlingar. De personuppgifter som Du skickar kan till exempel omfatta namn, kontaktinformation, personnummer, kundnummer och orderinformation samt historik. Vid returer/reklamationer kan nämligen uppgifter om tidpunkt för köp och produktinformation behövas. Det kan även komma att samlas in vissa personuppgifter från externa partners, exempelvis adressuppgifter från offentliga register. Cirkulero vill att våra Besökare är trygga i varför Vi kan komma att behöva ovanstående information, därför listas det nedan.

HUR ANVÄNDER VI PERSONUPPGIFTER?

Om Vi använder dina personuppgifter kan det vara för något av följande ändamål:

  • Vid bearbetning av beställningar och returer/reklamationer i Webbshopen. Kan bl.a. gälla orderinformation, adresskontroll och identifiering inkluderat minimiålder som enligt lag gäller för att få handla online. 
  • Vid utförande och uppdateringar gällande din leverans.
  • Vid korrespondens om frågor och övrig information. Antingen via telefon eller digital kanal, som Du medgivit samtidigt som Du skickat funderingen via formulär på Webbplatsen.
  • Vid feedback, eventuella enkätutskick och annat arbete där Vi integrerar med Dig för att utvärdera, utveckla och förbättra produkter, Tjänster och system som Vi erbjuder.
  • Vid analyser av beteende på Webbsidan, köpmönster & historik, teknisk data rörande enheter som används och annat underlag för att kunna ge relevant information och erbjudande som förenklar användningen av Webbsidan.
  • Vid arrangerade tävlingar och andra aktiviteter, inbjudningar, nyhetsbrev, marknadsföring i form av bl.a. erbjudanden eller kampanjer för att kunna ge Dig en pricksäker upplevelse, utannonsera vinnare och säkerställa behörighet att delta.
  • Vid hantering av konton på Webbplatsen, exempelvis med anledning av att ge behörighet att logga in, upprätthålla korrekta uppgifter samt för att spara dina val av inställningar.
  • Vid direktmarknadsföring via telefon eller digital kanal som Du medgivit. Exempelvis genom att skicka erbjudanden och/eller inbjudningar till event. Antingen till alla Användare, ett visst segment eller en enskild Användare.
  • Vid rättsliga förpliktelser, exempelvis för att nå ut med produktlarm/produktåterkallelse vid händelse av hälsovådlig vara eller i den mån det krävs av bokföringslagstiftning.

Vi sparar endast dina uppgifter så länge som det krävs för att uppfylla ovanstående ändamål eller så länge som Vi enligt lag är skyldiga att göra det. Därefter raderas dina personuppgifter.

ENLIGT VILKEN RÄTTSLIG GRUND BEHANDLAR VI DINA PERSONUPPGIFER?

För kundservice och administration av kundförhållande:
Vi behandlar namn, adress, personnummer, telefonnummer, e-postadress, köphistorik, ordernummer, betalningsinformation i syfte att ge Dig god kundservice, utföra och uppdatera gällande din leverans och för att administrera kundförhållandet. Det kan även gälla korrespondens om frågor och övrig information via formulär på Webbplatsen, via telefon eller sociala kanaler. Den rättsliga grunden för vår behandling av dina personuppgifter är att den är nödvändig för att Vi skall kunna fullgöra avtalet med Dig eller för att vidta åtgärder innan ett sådant avtal ingås, alternativt ett berättigat intresse att tillhandahålla god service även i det fall Du inte är kund hos Cirkulero.

Om Du inte lämnar ovan nämnda personuppgifter har Vi inte möjlighet att leverera produkterna till dig eller i övrigt fullgöra åtagandet gentemot dig.

För marknadsföring:
Vi behandlar namn, telefonnummer och e-postadress för tävlingar, andra aktiviteter, inbjudningar, nyhetsbrev, marknadsföring i form av bl.a. erbjudanden eller kampanjer och vid utannonsering av vinnare i tävlingar. Den rättsliga grunden för vår behandling av dina personuppgifter när Vi arrangerar tävlingar och andra aktiviteter samt skickar inbjudningar, nyhetsbrev och marknadsföring i form av bl.a. erbjudanden eller kampanjer till dig är ditt samtycke som Vi antingen inhämtar i samband med att Du registrerar dig som Användare hos Cirkulero, i samband med ditt köp hos Cirkulero eller integration på annat vis. Den rättsliga grunden för vår behandling av dina personuppgifter vid utannonsering av vinnare i tävlingar är samtycke och ett sådant samtycke inhämtas i samband med deltagande i tävlingen.

För feedback och enkäter:
För korrenspondens i form av feedback genom enkätutskick och annat arbete där Vi integrerar med Användare för att utvärdera, utveckla och förbättra Cirkuleros produkter, Tjänster och system. Den rättsliga grunden för vår behandling av dina personuppgifter för detta ändamål är samtycke.

För statistik:
Vi behandlar ditt ordernummer eller annat referensnummer i syfte att göra statistiska sammanställningar. Den rättsliga grunden för vår behandling av dina personuppgifter är ett berättigat intresse att föra statistik och därigenom utveckla Cirkuleros verksamhet. Intresset av att behandla dina personuppgifter för detta ändamål går därför före ditt eventuella intresse att skydda din personliga integritet.

För hantering av reklamationer, returer m.m: 
Vi behandlar namn, adress, telefonnummer, e-postadress och köphistorik i syfte att sköta din eventuella begäran om att returnera produkter eller ta i anspråk dina rättigheter som konsument att göra gällande reklamationer och returer gentemot oss. Den rättsliga grunden för vår behandling av dina personuppgifter är att den är nödvändig för att fullgöra rättsliga förpliktelser som åvilar Cirkulero enligt konsumentköplagstiftningen.

För bokföring:
Vi behandlar uppgifter om den transaktion som skett mellan Dig och Cirkulero för bokföringsändamål. Vi behandlar uppgifter om köpet, namn, adress, telefonnummer och e-postadress. Den rättsliga grunden för vår behandling av dina personuppgifter är att den är nödvändig för att fullgöra en rättslig förpliktelse för Cirkulero.

HUR LÄNGE BEHANDLAR VI DINA PERSONUPPGIFTER?

Cirkulero behandlar bara personuppgifter under den tid som det är nödvändigt för de ändamål som uppgifterna lämnades eller samlades in. Samma personuppgift kan lagras på flera olika ställen för olika ändamål. Detta kan innebära att en uppgift som har tagits bort ur ett system för att den inte längre är nödvändig för det ändamålet, kan finnas kvar i ett annat system för ett annat ändamål där personuppgiften fortfarande behövs. 

Personuppgifter som Vi behandlar för kundservice och för att administrera ditt kundförhållande behandlas under den tid det är nödvändigt för att Cirkulero skall kunna fullgöra avtalet med Dig eller så länge Vi har ett berättigat intresse av att behandla uppgifterna. 

Personuppgifter som Vi behandlar för marknadsföring i form av nyhetsbrev behandlas till dess att Du återkallar ditt samtycke, avregistrerar dig eller på annat sätt ber Cirkulero sluta kontakta dig.

Personuppgifter som Vi behandlar för att fullgöra rättsliga förpliktelser gentemot Dig, t.ex. uppfylla garanti-, reklamations- eller ångerrättsåtaganden, behandlas under den tid som Cirkulero enligt lag har dessa förpliktelser.

Personuppgifter som Vi behandlar för bokföringsändamål behandlas i sju år i enlighet med gällande bokföringslagstiftning. 

Dina personuppgifter kan komma att sparas längre än vad som meddelats ovan om det behövs för att följa lagkrav, förordning eller myndighetsbeslut.

VILKA ÄR DINA RÄTTIGHETER?

Du har rätt att när som helst begära information om de personuppgifter Vi har om dig. Om dina uppgifter är felaktiga, ofullständiga eller irrelevanta, kan Du begära att få dem rättade eller raderade enligt GDPR. Undantag för rätt till radering av personuppgifter gäller när det föreligger ett lagstadgat krav på lagring, som vid exempelvis bokföring efter köp. Däremot kan Vi fortfarande radera personuppgifter i Cirkuleros egna system, men inte själva transaktionsdatan i bokföringsprogram. I situationer med andra legitima skäl, till exempel obetalda fakturor, måste också vissa kunduppgifter sparas. I vissa fall, där rätten att behandla dina personuppgifter grundar sig på ditt lämnade samtycke eller fullgörande av åtagande i ett avtal med dig, har Du rätt att begära att Vi överför de lämnade personuppgifter till en annan personuppgiftsansvarig (s.k. dataportering) i ett fungerande format. Om Du har frågor, önskemål eller andra kommentarer om ovan skall Du kontakta Cirkulero, vars kontaktuppgifter Du hittar under “Företagsinformation”. Upplever Du, trots eventuell åtgärd från Cirkuleros sida, att dina uppgifter blivit felaktigt hanterade finns alltid möjlighet att lämna klagomål hos tillsynsmyndigheten, Datainspektionen>>.

COOKIES

En cookie (även kallat kaka eller kakfil) är en liten textfil som en Webbplats på begäran sparar på Besökarens dator eller mobila enhet. Den kan hämtas därifrån vid senare besök på den aktuella Webbplatsen. Enligt Lag (2022:482) om elektronisk kommunikation skall alla som besöker en Webbplats med cookies få tillgång till information om användningen. Vad gäller www.cirkulero.se förklaras det nedan och finns tillgängligt om Du väljer att trycka dig vidare till mer information om cookies via bannern som dyker upp vid första besöket på Webbplatsen. Den säkerställer även att Besökaren har ett val om att lämna samtycke över att cookies används genom möjligheten att konfigurera cookies. 

VARFÖR OCH HUR ANVÄNDER VI COOKIES?

Cirkuleros Webbplats använder cookies, i dagsläget enbart nödvändiga, för att förbättra och förenkla ditt besök. Alla cookies har en viss livslängd. Många gäller bara för din session och försvinner så fort Du stänger ditt webbläsarfönster. Andra har längre livslängd från en eller ett par dagar och uppåt. Cookies delas ofta in i tre grupper baserat på funktion:

  • Nödvändiga cookies. Behövs för att Webbplatsen skall fungera fullt ut, vilket den ej kommer göra om Du nekar alla cookies. Exempelvis kollapsar kundvagnen utan dem.
  • Analys- och prestandacookies. Används för att mäta och analysera besök på Webbplatsen för att förbättra prestandan. I de fall din aktivitet analyseras omvandlas det till siffror för statistik. Exempelvis hjälper det till att se vilka vägar som används och vilka sidor som är mest omtyckta av besökarna.
  • Tredjepartscookies. Kan sättas via Webbplatsens sociala medieleverantörer och/eller annonspartners. De lagrar inte direkt personlig information, men identifierar din webbläsare och internetenhet. Exempelvis för att möjliggöra att information samt marknadsföring anpassas och presenteras till Besökarens fördel, även vidare på andra Webbplatser. 

MÅSTE JAG TILLÅTA COOKIES?

Vid första besöket på Webbplatsen dyker en banner upp med möjligheten att konfigurera cookies. Lämnas inte samtycke till användningen av cookies kan nödvändig funktionalitet komma att förstöras, exempelvis handla i Webbshopen. Andra funktioner kan bete sig oväntat, exempelvis smidig inloggning. Medan vissa andra fortfarande kan fungera, exempelvis titta på sidor och artiklar i butiken. Om Du vill handla i Webbshopen men inte vill att några cookies skall sparas på din dator när Du stänger din webbläsare kan Du besöka sidan i privat läge. Läget kallas olika saker beroende på din webbläsare, exempelvis: “Inkognitofönster” (Chrome), “Privat fönster” (Firefox) eller “InPrivate-fönster” (Microsoft Edge). Alla cookies som satts under besöket i privat läge raderas då från din dator när Du stänger din webbläsare.

frågor?

Oklarheter även efter du har läst ovan information? Skicka din fråga till oss- vi kommer göra vårt bästa för att besvara den eller hänvisa dig vidare till rätt kontakt